اخبار و مقالات

شیمانو بزرگ ترین تولیدکننده قطعات و لوازم دوچرخه در دنیا

شرکت شیمانو شرکتی چندملیتی ژاپنی سازندهٔ تجهیزات دوچرخه است. همچنین تا سال ۲۰۰۵ سازندهٔ ابزار گلف و تا سال ۲۰۰۸ سازندهٔ دندهٔ اسنوبرد بود. مقر شیمانو درشهر ساکای ژاپن است وهمچنین ۴۳ شرکت تابعه دارد. کارخانه‌های اصلی شیمانو درکشورهای چین، مالزی و سنگاپور قرار دارند.

درحال حاضر فروش محصولات شیمانو ۵۰٪ بازار جهانی تجهیزات دوچرخه سواری را شامل می‌شود. محصولات این برند شامل تجهیزات پیشران، ترمز، چرخ ،پدال، طبق عوض کن،شانژمان و… برای دوچرخه‌های جاده، کوهستان و هایبرید است.

شرکت ایتالیایی کمپانیول و شرکت آمریکایی اسرم رقیبان اصلی شیمانو در بازار دوچرخه هستند. با افزایش ناگهانی فروش دوچرخه در ایالات متحده در دههٔ ۱۹۷۰ که نیاز آن بیش از ظرفیت تولید کنندگان اروپایی بود، شیمانو و یک تولید کنندهٔ ژاپنی دیگر به نام سان‌تور به‌سرعت وارد شدند تا ظرفیت خالی را پر کنند. سان‌تور روی بازیافت دستگاه‌های موجود تمرکز کرد؛ در حالی که شیمانو توجه خود را معطوف به بازاندیشی سیستم‌های اولیه کرد و نوآوری‌هایی مانند تعویض دندهٔ پوزیترون و هرزگرد جلو را برای محصولات کم‌قیمت ارائه کرد.

در دههٔ ۱۹۸۰ نوآوری‌های فناورانه و هزینهٔ کمتر محصولات شیمانو باعث شد که سازندگان سنتی اروپایی تجهیزات بخش بزرگی از بازار خود را از دست بدهند. در این دوره، برخلاف روش بازاریابی ارائهٔ نوآوری‌ها در زمینهٔ محصولات گران‌قیمت و اعتماد به تقاضای مشتری برای تقلید از پیشگامان، همراه با صرفه‌جویی برای آوردن آن‌ها به بازار انبوه، شیمانو و سان‌تور فناوری‌های تازه‌ای را در پایین‌ترین سطح قیمتی بازار دوچرخه معرفی کردند. این فناوری‌ها از تکنیک‌ها و مواد ارزان‌تر و غالباً سنگین‌تر و کم‌دوام‌تر بهره می‌بردند و هنگامی به سوی بازار سطح بالا حرکت می‌کردند که خود را در سطح پایین تثبیت کرده‌باشند.

در مدت زمان ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۳، شیمانو سه بسته با فناوری ای‌ایکس ارائه کرد. ویژگی‌های این قطعات، سبک آیرودینامیکی، ترمز های دوچرخه با کشش مرکزی، دستهٔ ترمز با سیم پنهان و پدال دوچرخه ارگونومیک بود. با سلطهٔ شیمانو بر بازار در دههٔ ۱۹۹۰ به‌سرعت منتقدان احساس کردند شیمانو با نیت انحصاری در حال تبدیل به حاکم بازار است. این نگاه بر پایهٔ این واقعیت بود که شیمانو متمایل به سرهم‌کردن همهٔ قطعات خود با یکدیگر بود. در نتیجه، هرگاه یکی از قطعات شیمانو مورد استفاده قرار می‌گرفت، باید همهٔ قطعات دوچرخه نیز محصولات شیمانو می‌بودند تا با آن قطعه سازگار باشند. رقیبان اصلی شیمانو یعنی کامپانیولو و اس‌رم نیز طراحی‌های اختصاصی داشتند تا فرصت اختلاط و تطبیق قطعات را محدود کنند.

شرکت شیمانو تولید کننده لوازم کورسی و کوهستان یک شرکت مادر تخصصی ژاپنی است که محصولاتش را به ترتیب کیفیت در ژاپن ، مالزی ، سنگاپور و چین تولید می کند .

لوازم کورسی به ترتیب رده بندی شامل :

  1. DURA ACE
  2. ULTEGRA
  3. ۱۰۵
  4. TIAGRA
  5. SORA

لوازم کوهستان هم به ترتیب رده بندی شامل :

  1. XTR
  2. DEORE XT
  3. DEORE LX
  4. SLX
  5. DEORE
  6. ALIVIO
  7. ACERA
  8. ALTUS
  9. TOURNY
  10. SIS

 

فدراسیون دوچرخه سواری

کراس چرخ

صبا دوچرخه 

شکاری

موذن

فستوس

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *